.
.

Artikels

 

Kennis vergroten?
Klik hieronder op het artikel van uw keuze:

Blijf op de hoogte van communicatiezaken met SchrijfZinnig artikels

18-06-2014
"Onderwijs verandert sneller dan ooit" 
~ Binnen 10 jaar verandert het hoger onderwijs sneller dan in de 100 jaar daarvoor ~

....Dat beweert Maurice de Hond, bekend van onder andere Peil.nl en de Steve Jobs School. Maar is dat zo? Is het hoger onderwijs, net als alle andere vormen van onderwijs, niet altijd in beweging geweest? En lijkt het niet alsof in ‘jouw eigen tijd’ veranderingen altijd sneller gaan dan ‘vroeger’? Op 26 en 27 november a.s. kunnen we tijdens de 18e editie van het ‘Nationaal Hoger Onderwijs Congres’, dit jaar bij KPMG in Amstelveen, ontdekken wat ons de komende 10 jaar te wachten staat. Buiten De Hond zullen ook diverse andere gerenommeerde sprekers tijdens presentaties, expertisesessies, zandbaksessies en masterclasses hun visie geven over onderwijsgerelateerde zaken.
Nieuwsgierig naar de rest van mijn artikel? Hierbij de link naar de onderwijsblog van SBO (Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid) waar je het artikel 'Onderwijs verandert sneller dan ooit' kunt lezen.

 

31-01-2014
"Het doolhof dat toetsen en examineren in het VO heet" 

Ik weet het nog goed.....de ‘toetsen’ tijdens mijn lagere schoolperiode. Wat was het leven toen relatief eenvoudig: de sporadische spreekbeurt over een onderwerp dat je zelf leuk vond (de reuzepanda!). Met een aanwijsstok in de hand en een kaart van Europa, die wel 2x zo groot leek als jijzelf, de wekelijkse overhoring van alle hoofdsteden. En de ‘echte’ afsluiter in de 6e klas: de CITO-toets. Oeh, wat was dat spannend! Invulformulier, potlood en gummetje en daarna... wachten. Daarna volgde de middelbare schoolperiode. Ook toen was het leven nog best eenvoudig (ook al vonden we toen natuurlijk dat we het ‘zwaar druk’ hadden). Zo kreeg je iedere week wel een ‘SO’, oftewel het schriftelijk schoolonderzoek. Sommigen telden mee voor de cijferlijst, anderen waren slechts een proeftest. Het werd al zwaarder bij de proefwerken, want daar moest je écht voor blokken. En ja... die telden ook zwaarder mee. Verder waren er natuurlijk de frequente spreekbeurten, verslagen, projecten en boeksprekingen, maar ach, daar groeide je eigenlijk vanzelf in.
Nieuwsgierig naar de rest van mijn artikel? Hierbij de link naar de onderwijsblog van SBO (Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid) waar je het artikel 'Het doolhof dat toetsen en examineren in het VO heet' kunt lezen.

 

31-01-2014
"De Anti-pest Wet, wat houdt het in?" 

Pesten is van alle tijden. Tegenwoordig is tussen de tien en vijftien procent van de leerlingen op het primair onderwijs slachtoffer van pestgedrag, oftewel gemiddeld twee tot drie leerlingen per klas. Behalve dat pesten kan leiden tot persoonlijkheidsproblemen, heeft het eind 2012 en begin 2013 zelfs geleid tot een aantal zelfmoorden van jonge mensen. Deze leerlingen bleken zo zeer gebukt te zijn gegaan onder het pestgedrag van hun medeleerlingen dat ze geen andere uitweg meer zagen dan de dood. Redenen voor sta atsecretaris Dekker van OC&W en de Kinderombudsman Dullaert om een anti-pestwet voor te stellen en aan te kondigen dat er op iedere school verplicht een anti-pestcoördinator aangesteld moet worden. Is dat niet wat overdreven? Kunnen scholen niet gewoon zelf verantwoordelijk blijven voor de wijze waarop ze pesten aanpakken? Ik denk het niet.
Nieuwsgierig naar de rest van mijn artikel? Hierbij de link naar de onderwijsblog van SBO (Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid) waar je het artikel 'De Anti-pest Wet, wat houdt het in?' kunt lezen.

 

28-10-2013
"Wat is nou een kwalitatief goede docent?" 
~ Bevoegd? Bekwaam? Of (geen van) beiden? ~

Het is bijna zover: het NHOC (Nationaal Hoger Onderwijs Congres) dat op 26 en 27 november voor de 17e keer plaatsvindt. Twee dagen lang vertellen topsprekers aan onderwijsprofessionals hun visie over trends en ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Diverse thema’s zullen daarbij de revue passeren, waaronder beleid en kwaliteit. Die beide termen zijn onlosmakelijk verbonden met één andere term: de docent. Want zonder de docent, geen onderwijs. Maar wat is nou een kwalitatief goede docent? Die discussie is momenteel erg 'hot', want het is de bedoeling dat in 2017 álle docenten opgenomen moeten zijn in een register. Registratie is dan een voorwaarde om les te mogen geven. Niet bevoegd? Niet lesgeven! Maar wat doen we dan met al die docenten die momenteel hun baan in het het bedrijfsleven combineren met een baan in het (met name) middelbaar en hoger beroepsonderwijs?
Nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Hierbij de link naar de onderwijsblog van SBO (Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid) waar je het artikel 'Wat is nou een kwalitatief goede docent?' kunt lezen.

 

23-08-2013
"De marketingtroef die accreditatie heet"
~ Marketing en communicatie in het onderwijs ~

Op 26 en 27 november is het weer zover: De 17e editie van het NHOC (Nationaal Hoger Onderwijs Congres). Twee dagen lang delen topsprekers hun visie over trends en ontwikkelingen in het hoger onderwijs met onderwijsprofessionals.  Diverse modieuze managementthema’s zullen de revue passeren, zoals blended learning, valorisatie van kennis, A3-methodiek, online onderwijs, praktijkgericht onderzoek en, wellicht het allerbelangrijkst, de beleidsveranderingen binnen het hoger onderwijs. En heb je het over beleid, dan denk je waarschijnlijk ook automatisch aan dat ene (beruchte?) woord: accreditatie. Dat het aanvragen van accreditatie voor opleidingen aantrekkelijk is, zo niet van levensbelang, staat als een paal boven water. Het hebben van een erkende opleiding is een, in marketingtermen gesproken, selling point. Unique misschien niet, want er zijn zoveel opleidingen, maar het seals the deal in de jacht op nieuwe studenten. Een belangrijke marketingtroef dus. Een troef die onderwijsmarketeers graag uitspelen. En dat is misschien een interessant punt. Want in hoeverre kijken visitatiecommissies naar de marketingactiviteiten die onderwijsinstellingen inzetten om hun opleidingen onder de aandacht te brengen. Tegenwoordig is het hypen van opleidingen welhaast vanzelfsprekend.
Nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Hierbij de link naar de onderwijsblog van SBO (Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid) waarvoor ik de opdracht kreeg een whitepaper te schrijven.

 

07-06-2013
"Duwen of trekken?"
~ marketing en communicatie in het onderwijs ~ 

Marketing en communicatie in het onderwijs.... Hoe zet je een sterke marketingcommunicatiestrategie neer als het gaat om studiekeuzes? Wat zijn de ontwikkelingen, de trends, de ervaringen? Uiteindelijk draait het om het aanspreken van de behoeften van jongeren. Toch? Maar vanuit welke insteek? Vanuit je eigen onderwijsinstituut? “Wij zijn het beste gefaciliteerd!” Vanuit de opleidingen? “Wij hebben de hipste opleidingen!”  Of steek je in op het bedrijfsleven? “ Wij bieden een baangarantie!” Keuzes. Allemaal keuzes. Wat is wijsheid in de grillige, sterk veranderende onderwijsmarkt?
Nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Hierbij de link naar de onderwijsblog van SBO (Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid) waarvoor ik de opdracht kreeg een whitepaper te schrijven.

 

08-04-2013
"Ik irriteer me hier enorm aan!"
- het gebruik van contaminaties -

Heb jij ook zo’n irritante collega of vriend die je verbetert als je zegt “Ik ga dat programma uittesten.” Lang niet iedereen weet dat die zin fout is: er sluipen ongemerkt steeds meer contaminaties in onze taal. Een contaminatie is een (foutieve) samentrekking van twee woorden of twee uitdrukkingen. SchrijfZinnig deed enkele weken geleden een kleine test met een 'contaminatie-instinker' op Facebook. Slechts weinigen merkten de instinker op.
<< Lees de rest van het artikel >>

 

27-03-2013
"Communicatieadvies, of...... communicatie advies?"
- Het samenstellen van woorden -

Regelmatig lees je 't wel eens. In de krant, in een tijdschrift, in een brochure: Foutief samengestelde woorden. Of liever gezegd...woorden die samengesteld zouden móeten worden, maar dat niet zijn. Woorden als theepot, derdewereldland, langetermijnplanning en communicatieadvies. Hoe zat 't ook al weer? Een samenstelling is een woord dat uit twee of meer woorden, die ieder zelfstandig gebruikt kunnen worden, bestaat. Samenstellingen worden in het Nederlands altijd aan elkaar geschreven. Eventueel kun je een koppelteken toevoegen om de opbouw van de samenstelling duidelijker te maken. Maar het gebruik van een spatie in een samengesteld woord is altijd fout. Theepot dus. Geen thee pot. Helaas gebeurt het bruut opdelen van samengestelde woorden steeds vaker. Wellicht onder invloed van de Engelse taal? Wie zal het zeggen. Feit is wel dat steeds meer mensen niet weten hoe het moet, of gewoon gemakzuchtiger worden. En nu komen we op een heikel punt; online teksten, online vindbaarheid en zoekmakchineoptimalisatie. Op dat gebied worden de regels nog wel eens overtreden.
<< Lees de rest van het artikel >>

 

25-01-2013
"Klanten zoeken is zóóó 2012"

- De toegevoegde waarde van Content Marketing -


Als je nieuwe klanten wilt, dan zal je ze eerst moeten vinden. Dat deed je vroeger door ze te zoeken. Maar de klant van nu zoekt zelf. Via zoekmachines en social media verzamelt hij informatie. Vaak kiest hij een leverancier voordat hij jou überhaupt gesproken heeft. Hoe kan dat nou? Hij weet toch wel dat jij er bent?! Nee. Dat weet hij niet. Wil je namelijk onderdeel uitmaken van zijn beslistraject, dan moet hij je vinden, omdat je relevante en aantrekkelijke informatie aanbiedt. Het bedenken daarvan doe je door middel van content marketing
<< Lees de rest van het artikel >>

 

24-01-2013 
"Lekker prikkelen"

- Wervend schrijven met de AIDA-formule -

Haken je lezers af? Klikken ze je website direct weg? Vinden ze jouw brochure en slogan saai en afgezaagd? Dan zul je het toch anders moeten doen. Want jij hebt ’t leukste bedrijf van Nederland, de beste dienstverlening, de snelste service en het mooiste product. Toch? Ja!! Nou...laat dat dan weten; Overtuig de klant met pakkende teksten. Schrijf prikkelend! Pas AIDA toe. 
<< Lees de rest van het artikel >>